از نيم‌کره جنوبی

Thursday, May 04, 2006

زنان عربستان سعودی

اطلاعات من در زمینه زندگی مردم توی کشورهای همسایه، خیلی کمتره در مقایسه با اطلاعاتی که از زندگی اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها دارم. دلیلش هم شاید این باشه که ادبیات، سینما، مطبوعات و کلا محصولات فرهنگی کشورهای غربی خیلی در دسترس‌تره در مقایسه با کشورهای خاورمیانه. و نتیجه اینه که تصاویر ذهنی من نسبت به زندگی مردم کشورهایی مثل عربستان خیلی مبهمه. اطلاعاتی که دارم خیلی کلیه، مثلا در مورد زندگی زنان. همه ما از اخبار و از دهن مسافران حج شنیده‌ایم که زنان در عربستان وضعیت اسف‌باری دارند، حق رای و رانندگی ندارند، روبنده می‌زنند، چند‌همسری برای مردان مساله‌ای عادی است و چیزهایی از این دست.

گویا دختر 24 ساله‌ عربستانی به نام "رجاء عبدالله الصانع" کتابی با عنوان "دختران ریاض" نوشته که به تازگی در عربستان منتشر شده. کتاب گویا دید منتقدانه‌ای داره نسبت به محدودیت‌های جنسی- اجتماعی زنان در عربستان سعودی. راستش برای من همین خبر که در عربستان نویسنده زن پیدا می‌شه کلی تازگی داشت؛ و اینکه دولت عربستان اجازه چاپ چنین کتابی رو داده هم جالب بود.

خبر رو توی بی‌بی‌سی خوندم. یه نگاهی به مطالب مربوطش هم کردم. چند تا گزارش و مصاحبه در همین زمینه. که اون‌ها هم جالب بودند و ذهنیت من رو در مورد زندگی زنان در عربستان "واقعی‌تر" کردند. هیچ‌وقت توی ذهنم نمی‌آمد که زنان سعودی دانشگاه می‌رن. گویا 50% دانشجوهای عربستان زن هستند! همون زنان روبنده‌دار در مراکز تجاری و دولتی کار می‌کنند هرچند که تنها 5% نیروی کار رو تشکیل می‌دهند. خیلی مذهبی هستند و دوست دارند بچه‌هاشون رو طبق اصول اسلامی بزرگ کنند. تفریحاتشون بیشتر تو مایه مهمونی‌های مذهبی یا رفتن به حجه،‌ سینما ندارند و برای دیدن فیلم باید تا بحرین سفر کنند و مهم‌تر از همه اینکه یه‌جورایی به نظر شاد و راضی می‌آن (حداقل این نمونه‌‌هایی که توی مصاحبه‌های بی‌بی‌سی شرکت کرده‌اند). نمی‌دونم "دختران ریاض" چه‌جور کتابی است اما دلم می‌خواد که ترجمه بشه و بتونم بخونمش. ادبیات ابزار قدرتمندیه توی دادن اطلاعات در مورد context ای که نویسنده توش زندگی می‌کنه.

‡

6 Comments:

  • سلام به همه
    از بین وبلاگهای رفقای من این تنها وبلاگی هست که بیشتر از یک نویسنده داره، به همین بهانه من هر وقت که میام اینجا و شروع به خوندن مطلبی میکنیم ناخودآگاه سعی میکنم قبل از رسیدن به آخر مطلب حدس بزنم که کار ساراس یا سیامک. نتیجه اش رو میخاید بدونید؟ فعلا که 100% درست از آب در اومده؛ البته واقعا کار مشکلی هم نیست، شما هم امتحان کنید.
    -abbas

    By Anonymous Anonymous, at 4:46 PM  

  • به نظر من تصور غربي ها در مورد وضع زنان در ايران از اين هم بدتره... درحالي که 64 درصد دانشجويان ايران رو زنها تشکيل ميدن

    By Anonymous Anonymous, at 5:43 PM  

  • اتفاقا من هم این مطلب را در بی بی سی خواندم و برای من هم جالب بود اینکه یک زن جوان به انگلیسی شعر می گوید و کتاب دارد و ...مطمئن هستم آنها بزودی ره زیادی خواهند پیمود

    By Anonymous Anonymous, at 6:47 PM  

  • سلام
    به اين مطلب شما در ايروا لينك داده شد
    موفق باشيد

    By Anonymous Anonymous, at 1:57 AM  

  • يه نگاهي هم با فايرفاکس به وبلاگت بنداز
    اصلا نمي‌شه خواند مطالبت را

    By Anonymous Anonymous, at 7:03 AM  

  • Shahin,

    man baa fire fox check kardam, moshkeli nabood. moshkel baayad az tafaavot e font ha maa va shomaa baasheh.

    By Blogger PO, at 5:56 PM  

Post a Comment

<< Home